۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۸۹۷۶۳
آیت الله اعرافی:

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه پیشبرد آرمان های انقلاب و پیشرفت کشور است| ملت های جهان بر حاکمان ظالم غربی غالب خواهند شد

امام جمعه قم وحدت حوزه ودانشگاه را لازمه پیشبرد آرمان های انقلاب دانست و گفت: حوزه برای هرگونه همکاری، همدلی و همگرایی با دانشجویان عزیز سینه گشاده دارد و آماده هرگونه تعامل و همکاری است.
آیت الله اعرافی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) گفت: برای مردم قم یک نشان و یادگاری از این امام همام یعنی مسجد امام حسن عسکری(ع) وجود دارد که طبق نقل با فرمان ایشان به احمدبن اسحاق قمی بنا شد.

وی با تسلیت وفات حضرت معصومه(س) افزود: قم به عنوان خاستگاه انقلاب، پایگاه معارف الهی، ملجأ و مأوای مؤمنان در ایران و جهان و شهری که مرقد بانوی فضیلت ها در آن قرار دارد باید در تراز این بانو و ارزش های الهی تنظیم شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مردم، حوزه، دانشگاه و مسؤولان باید حریم و حرمت قم را صیانت کنند، اظهار داشت: قم از نظر اخلاقی، حجاب، عفاف و ارزش های دینی باید در قله شهرهای ایران و جهان باشد.

وی ادامه داد: خون معارف الهی از قم به ایران و جهان پمپاژ می شود که این شهر باید پاک و مصون از خطا و انحرافات و آسیب های اجتماعی باشد، شکر وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) اقتضای اهتمام بیشتری دارد و از مسؤولان و دست اندرکاران فرهنگی انتظار می رود که این جایگاه صیانت شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: برخی از مظاهر آزار دهنده در حوزه آسیب های اجتماعی نباید در ایران به ویژه قم که پایگاه جهاد و اجتهاد محسوب می شود، وجود داشته باشد و وظیفه همه در این زمینه سنگین است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح و هفته وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: همگرایی و تعامل حوزه و دانشگاه و ارتباط و وحدت این دو نهاد بزرگ ضرورت حرکت در مسیر آرمان های بزرگ الهی است، حضرت امام از ابتدا بر این وحدت و همکاری تأکید داشتند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امروز هم نیازمند این تعامل و همکاری هستیم، این همکاری و وحدت دستاوردهای خوبی داشته است اما همچنان خلأهایی هم وجود دارد، همکاری در حوزه های علمی، علوم انسانی و اجتماعی، اخلاقی و معنوی و تعامل نخبگان حوزه و دانشگاه برای پیشبرد آرمان های انقلاب و پیشرفت کشور  از مقوله های مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: حوزه برای هرگونه همکاری، همدلی و همگرایی با قشر جوان دانشجو و دانشجویان عزیز سینه گشاده دارد و آماده هرگونه تعامل و همکاری است، این وظیفه ما است و افتخار می کنیم در این مسیر قدم برداریم، حوزه قم از آغاز با رهنمود امام، رهبر انقلاب و بزرگان در کنار دانشگاه و دانشجویان بوده است و امروز هم محورهای زیادی داریم که باید برای خدمت به ملت بزرگ ایران با یکدیگر همکاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به هفته پژوهش، تحقیق و پژوهش را بنیان حرکت یک کشور در همه زوایا و ابعاد دانست و گفت: در سیاست های اعلام شده حوزه پژوهش از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید شده که باید در قلمرو پژوهش به 4 درصد تولید ناخالص ملی برسیم که هنوز فاصله داریم.

وی افزود: دانشجویان و دانشمندان و جوانان انقلابی راه های خوبی را در قلمروهای علمی گشوده اند و حوزه قدم های بزرگی در فتح آفاق علمی برداشته اما کافی نیست و مسؤولان باید کمر همت ببندند و رشد علمی کشور باید افزایش پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شاخص های تولید علمی کشور نباید متوقف شود، اظهار داشت: باید با سرعت به پیش برویم، آنچه که به دست آمده به برکت انقلاب اسلامی و از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی است؛ حوزه هم در این مسیر باید گام های بزرگتری بردارد.

وی از برپایی نمایشگاه عرضه آثار پژوهشی بیش از 60 مرکز علمی و تحقیقاتی حوزوی  در هفته آینده و در مصلای قدس خبر داد و عنوان کرد: همگان را به بازدید این نمایشگاه فرامی خوانیم، در این نمایشگاه بیش از 4 هزار اثر علمی در قلمرو علوم انسانی با نگاه اسلامی عرضه خواهد شد و حوزویان و دانشگاهیان باید در این عرصه های مهم گام های بزرگ و اساسی بردارند.

امام جمعه قم با اشاره به حوادث اخیر در فرانسه خاطرنشان کرد: غربی ها عادت دارند تا اتفاقی در گوشه ای از عالم رخ می دهد با هیاهو و جنجال وارد می شوند به ویژه اگر مربوط به کسانی باشد که با غرب سر سازش نداشته باشند اما اگر به خودشان مربوط شود قتل ها و جنایات را نادیده می گیرند.

وی اضافه کرد: امروز به غربی ها  می گوییم ستم های چند قرن قبل به مظلومان عالم روزی گریبان آن ها را خواهد گرفت، حوادث فرانسه نخستین نشانه های قیام ملت ها است، که مسؤولان غرب یا باید تسلیم قیام ها شوند و یا این که به صورت عقلانی اشتباهات گذشته خود را جبران کنند.

آیت الله اعرافی با بیان این که اشکالات بنیادین در رویکردهای تمدنی، سیاسی و اجتماعی غرب وجود دارد، گفت: غربی ها باید اشکالات خود را بشناسند و ایران و انقلاب اسلامی آمادگی دارد که اشکالات بنیادین غرب را به آن ها معرفی کند و سردمداران غربی نباید دیر اقدام کنند.

وی افزود: غربی ها در پایه بنیان های متزلزلی دارند که باید حقایق را بشنوند و بدانند مسیری که طی می کنند اشتباه است، توصیه ایران اسلامی به غرب این است که حمایت خود را از ظالمان عالم بردارد، توصیه ما به غرب این است که حقوق بشر ادعایی خود را  حداقل در خیابان های پاریس، واشنگتن و نیویورک رعایت کنند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: غرب که در یمن و بحرین وکشورهای اسلامی روی جلادان تاریخ را سیاه کرده است، لا اقل با ملت های خود نرم باشند و رعایت حقوق بشر کنند.

وی با اشاره به تصویب دو قطعنامه در سنای آمریکا ادامه داد: متأسفانه این قطعنامه ها دروغین، سست و دیرهنگام است، یک قطعنامه درباره یمن بود و اعتراف به آن است که 4 سال بمب بر سر مردم مظلوم یمن می ریزند، قطعنامه سنای آمریکا اعتراف یه ظلم های آنان است اما امروز ترامپ اعلام کرد که این حرف ها را قبول نداریم.

امام جمعه قم ابراز داشت: در قطعنامه دیگر هم آن ها ولیعهد عربستان را صادر کننده فرمان قتل زشت خاشقجی معرفی کردند که این موضوع هم به آمریکا برمی گردد و دولت آمریکا به این موضوع نیز اعتراض داشت.

وی عنوان کرد: غرب در قضیه های صدام، یمن، بحرین، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و فلسطین همواره حمایت کننده ظالمان است و گاهی که درمانده می شود اعتراف می کند اما این اعترافات دیرهنگام و نفاق آلود است و ثمره ای بر آن مترتب نمی شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: مردم یمن، مظلومان عالم و مسؤولان کشور بدانند که نباید به جانیان بالفطره دل بست چرا که قطعنامه های آنان دروغین است و آن ها در جنایات و ظلم های عالم شریک هستند، غرب و آمریکا تحریم ظالمانه را بر ایران و جهان حاکم کرد اما روزی مجازات خواهید شد، به فضل الهی ملت ایران، ملت های مظلوم عالم و ملت های غرب بر این دشمنان بشریت حاکم و غالب خواهند شد.

ارسال نظرات